Tuesday, October 26, 2010

Malumu Berharga


DARIPADA Abu Said al-Khudri katanya: "Rasulullah SAW adalah seorang yang sangat pemalu, lebih pemalu daripada gadis pingitan. Apabila Baginda tidak menyenangi sesuatu, kami dapat mengetahuinya dari wajah Baginda." (Hadis riwayat Muslim)


Subhanallah,walaupun Nabi Muhammad s.a.w merupakan kaum Adam tetapi Baginda mempunyai rasa malu yang menebal melebihi malunya si dara. Cuba kita renungkan dan cuba lihat di sekeliling kita. Apakah si gadis masih mempunyai rasa malu? Merelakan tubuh kurniaan Ilahi disentuh dan diratah sesuka hati oleh bukan mahram?Menikmati menawannya solekan yang berlebihan dan perhiasan yang melampau (tabarruj)?Membiarkan kelopak bungamu direnggut sang kumbang durjana?

Jangan lupa bahawa dalam setiap insan dianugerahkan satu rasa yang unik, iaitu rasa malu. Ia memainkan peranan yang penting dalam membentengi manusia daripada melakukan kemaksiatan dan kemungkaran serta membakar semarak kemahuan manusia untuk melaksanakan ketaatan kepada pencipta. Hebat bukan,hanya dengan rasa malu dan merasakan ia diperhatikan, manusia terbantut niatnya untuk melaksanakan perkara keji.
Ye,rasa malu menjadi benteng kepada manusia terutamanya muslimat.
Ana nak petik lirik lagu 'Puteriku Sayang' daripada kumpulan 'Hijjaz'

PUTERIKU SAYANG

Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

Rasa malu wanita tersangat berharga sehinggakan ia lebih kukuh dan teguh daripada benteng dan tembok duniawi. Jika wanita tidak segan silu menyerahkan maruah diri, bermaksud dia sendiri telah memecahkan benteng kehormatan dirinya. Cuba bayangkan jika si gadis membuka pintu kepada sang pencuri dan menjemputnya masuk ke rumah, "silalah masuk..". Secara logik akalnya,apakah tindakan pencuri tersebut? Peluang mencuri sudah terbuka luas kepadanya. Inilah peluang yang dinanti-nantikannya. Ketika pencuri memulakan langkah merenggut segala harta bernilai di dalam rumahnya,kemudian,barulah si gadis tersedar yang dia sudah menjemput seorang yang tidak diingini ke dalam rumahnya. "tolong,tolong, ada pencuri..!" hehe,memang kelakar bukan? Dia yang menjemput sang pencuri masuk, dan kemudian dia yang kecoh menjerit akan kedatangan pencuri. Adakah manusia akan peduli dengan kesilapannya?Barangkali jiran tetangga hanya mengagak bahawa ia hanyalah satu gurauan untuk tetamu yang dipelawa masuk tadi.


Sebaliknya, bagaimana pencuri hendak menceroboh rumah jika tuan rumah telah mengunci rapat pintu rumah,ditambah lagi dengan penggera keselamatan serta diupah pula pengawal keselamatan yang garang untuk mengawal keselamatan si gadis? Kalian pastinya boleh membezakan dua situasi ini bukan? Situasi yang pertama merujuk kepada wanita yang tiada rasa malu,hingga membiarkan kaum Adam mengambil kesempatan ke atas dirinya. Apabila sudah hampir terlanjur ataupun sudah ditinggalkan baru dia tersedar dari lena.

Berlainan pula dengan situasi yang kedua, di mana si gadis sangat berhati-hati menjaga kehormatan dirinya,tidak bergaul bebas dengan lelaki tanpa sebarang tujuan,tidak berbual kosong dengan ajnabi yang melalaikan,tidak berduaan dengan lelaki tanpa sebarang teman,tidak bisa melembutkan suara yang menggugah naluri lelaki,dan tidak bergelak ketawa dan bertepuk tampar dengan lelaki tanpa rasa malu dan segan. Wanita sebeginilah yang sentiasa menjadikan rasa malu sebagai benteng dirinya daripada membuka pintu segala kemaksiatan.
Ingat muslimat, pada kita ada semangat dan prinsip yang teguh yang perlu dipertahankan! Iaitu maruah diri dan rasa malu. "Tangan wanita yang lembut menghayun buaian mampu untuk mengongcang dunia". Kata-kata Ummu Aiman r.a " Pergilah menenun kain,berikan pedangmu kepadaku" .Kata-kata ini diungkapkan apabila tentera muslimin melarikan diri ketika Perang Uhud. Beliau bersemangat meluru ke medan perang dengan membantu tentera muslimin yang cedera serta memberi minum air. Beliau mengejek sinis kaum lelaki yang melarikan diri daripada medan perang. Begitu hebatnya muslimat pada ketika itu.

Bagaimana pula dengan wanita pada zaman sekarang, ibu yang hebat akan melahirkan zuriat yang hebat dengan izin Allah. Tetapi, bagaimana hendak mengimpikan pemuda-pemudi yang hebat jika ibu dan bapanya sendiri sentiasa mengundang murka Allah? Sebelum terlewat kita koreksi diri. Adakah selama ini kita meletakkan rasa malu sebagai pertahanan diri?Malu kepada Allah kerana berbuat maksiat,malu kepada rasulullah kerana mengabaikan sunnah baginda, malu kepada ajnabi sehingga melahirkan pergaulan bebas tak terjaga, malu kepada diri sendiri kerana menurut hawa nafsu tanpa sedar diri?

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Iman itu mempunyai tujuh puluh cabang atau enam puluh cabang, maka yang paling utama ialah ucapan "Tidak ada Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah" dan yang paling rendah ialah membuang duri dari jalan dan sifat malu ialah satu cabang daripada iman." (Hadis riwayat al- Baihaqi)

p/s: tetapi malu perlu kena pada tempatnya.jangan malu berkata perkara yang benar walupun ia pahit.(pesanan untuk diri sendiri ni)

2 comments: