Sunday, October 24, 2010

GaRaM..


Kali ini ana hendak mengaitkan sesuatu jisim yang Allah jadikan,ia kecil dan sangat tidak bernilai di sisi manusia. Tetapi impaknya amat besar kalau kita kehilangannya dan juga jika kita terlalu mengagungkannya.

Ana rasa kalian mesti dah terlintas di fikiran dan dapat meneka apa yang ana maksudkan. Ia adalah GARAM.

Lihat sahabat-sahabat, garam tiada nilai dan pelaburannya, jika kita sendiri tidak meletakkannya di tempat yang tepat. Em, memang tak cerdik kalau kita letakkan garam dalam sirap (hihi,pernah berlaku juga). Tetapi kari ikan kembong akan jadi sangat enak dengan kehadiran garam, anugerah ciptaan Allah ni.

Ana hanya nak mengaitkan sedikit sebanyak garam dengan analogi dalam kehidupan kita.


a)Keseronokan duniawi :
Kadang-kadang, kita memerlukan garam dalam rencah hidup. Tetapi berbahaya kalau kita terlebih makan garam,kerana kandungan ammonium chloride(garam) yang tinggi dalam sistem badan boleh mengundang pelbagai penyakit ye,macam high blood pressure (darah tinggi). Jadi ambillah garam sekadarnya sahaja.
Begitu juga dengan keseronokan hidup yang Allah anugerahkan buat sementara waktu ni,hanya jadikan sedikit perencah kepada kita untuk meneruskan hidup serta mencari bekalan ke akhirat.Misalnya,kemewahan harta ibarat garam yang perlu digunakan sekadarnya untuk menyebarkan islam dan menolong orang miskin. Jika kita terlebih menikmati garam(kemewahan) kita akan menjadi seperti Qarun yang ditengelamkan harta benda serta kemewahannya oleh Allah. Kemewahan punca hati lalai dan alpa sehingga Qarun terlupa akan pemilik harta yang kekal abadi,iaitu Allah s.w.t

Diriwayatkan oleh Fadholah ibn Ubaid ra yang menyebut beliau mendengar baginda rasulullah bersabda : “Berbahagialah mereka yang diberi hidayah Islam dan hidup dengan bercukupan dan bersederhana.” (hadis sahih riwayat Tirmidzi ).

b) Nafsu serakah
Pernahkah kalian tertelan air laut? Jika ya,pasti kalian dapat mengimbas kembali betapa masinnya rasa air tersebut kan. Kemudian, pasti kalian akan merasa dahaga kerana terminumnya. Tetapi adakah rasa dahaga tersebut dapat dihilangkan dengan terus menghirup air tersebut. Tidak! Malah, semakin kalian minum,semakin perit tekak kerana rasa dahaga akan menjadi bertambah-tambah.Hal ini berlaku kerana kandungan garam yang tinggi di dalam air laut menyebabkan sel-sel dalam badan terhidrat sehingga menyebabkan kandungan air di dalam badan terlalu sedikit, dan jika terus dibiarkan akan mengundang kematian.
Begitu juga perihalnya dengan hawa nafsu manusia. Semakin dilayan dan dibelai, nafsu akan menjadi lebih enteng dan gagah. Malah,jika terus kita biarkan hawa nafsu akan tersu merosakkan anak Adam. Lebih teruk lagi, hawa nafsu boleh membunuh iman dan melemparkan kita ke dalam kemurkaan Sang Pencipta. Bagaimana nak hadapi hawa nafsu?Gunakanlah akal kurniaan Ilahi untuk memandu nafsu pada jalan yang benar.


c)Persahabatan
Bila makanan tawar dan tidak menyelerakan kita akan mula terkapai-kapai mencari garam dan kicap untuk menambah perasa. tetapi,kita tidak sedar apabila kita sudah mencapai kepuasan dan kebahagian dalam menikmati makanan tersebut, kita melupai jasa baik si garam tadi.
Begitu juga dengan senario kehidupan ni. Apabila kita kesunyian dan memerlukan orang di sisi kita mula mencari tempat mengadu dan bersandar. tetapi sebaik sahaja masalah selesai, kita melupakan sahabat tempat kita meluahkan masalah,sahabat yang bersama senang dan susah, sahabat yang makan sepinggan dan tidur sebantal dengan kita. Membiarkan si dia terkapai-kapai dan melihat kesusahan sahabat begitu sahaja.Inikah yang dimaksudkan dengan ukhuwwah?
Hal ini selalu berlaku dalam kehidupan kita. Ada satu masa kita sangat memerlukan sahabat tersebut. Dia tempat berkongsi segala-galanya. Kita menangis di ribanya,kita makan nasi yang disuapkannya,kita bergelak ketawa bersama,kita hadapi kesukaran bersama-sama. Sehinggakan kita merasakan kitalah sahabat dunia dan akhirat. tetapi Allah lebih Mengetahui, Dia menguji persahabatan kita selayaknya.
Bila perubahan masa berlaku, segala-galanya ibarat mimpi indah sahaja. Kisah-kisah persahabatan hanya jadi memori yang mengisi masa lampau. Ke mana janji manis sahabat?Upama nilai garam,rasa sedap sudah makanan menjadi hilang kerana kita sudah membuang satu komponen penting dalam makanan tersebut iaitu,rasa masin.

Solusinya,ingatlah bersederhana adalah yang terbaik. Manusia yang berlebih-lebihan tidak pernah puas. Selain itu,hargailah segala-gala yang kita miliki sebelum ia tiada.


p/s: tulisan ni merupakan cetusan hati ana pada beberapa sahabat, yang kian berubah sehingga ana merasakan ana semakin jauh dari kalian. mungkin berpunca dari kekhilafan ana yang tidak pandai menjaga hati sahabat. ana doakan persahabtan kami intim semula,dan dikurniakan kemanisan dalam ukhuwaah persahabatan lillahi taala.Amiin






No comments:

Post a Comment