Wednesday, October 13, 2010

"LIGHT REFLECTION.."












Dalam prinsip kedua pantulan cahaya menyatakan : Sudut tuju akan sama dengan sudut pantulan cahaya

Nah, di sini telah jelas ternyata makhluk ciptaan Allah yakni nur( cahaya) mengikut undang-undang dan sunnatullah yang agung. Apatah lagi kita sebagai manusia sudah pasti tidak akan lari dari ketetapan ini

Apa yang kita berikan pasti akan kembali semula kepada kita. Jika kebaikan yang kita sebarkan dan kita laksanakan pasti akan ada balasan baik daripada Pencipta.

"Barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarah ,nescaya dia akan melihat (balasannya)nya"
(az-Zilzal: 7)

Jadi jangan ragu-ragu untuk mempercepatkan perkara kebaikan kerana janji Allah itu pasti. Setiap kebajikan pasti akan diperhitungkan oleh Allah.Tetapi jika hati teringin untuk melaksanakan kemaksiatan, maka cubalah bertangguh kerana ia pasti akan membantutkan keinginan jahat tersebut.

Hayati dialog ni:
Situasi A :

A : Eh..dia datang la, tolong lindung-lindung aku sikit.
B : Kenapa nak lindung pulak.Ko ada buat salah dengan dia ke?
A : Tak la, baju aku ni jarang la
B: Abis tu ?
A : Nanti dia tegur aku pulak
B: Ish2..Ko ni, dengan dia je nak malu. Abes selama ni ko pakai camni, ko tak malu pun dengan orang lain
A : Ye la,sebab dia je yang akan tegur aku. Malu ar nanti.

Situasi B :

C : Mak nak ke mana tu wangi-wangi, lawa-lawa..?
D : Mak nak keluar sayang, pergi kerja
C : Oh,kena pakai lawa-lawa ke, abis kalau kat rumah mak tak pakai macam ni pun
D : Ala kat rumah,sapa yang nak tengok. Dah2 jangan nak sibuk hal orang tua.

Situasi C :

E : Sejuk mata aku tengok Sarah tu, bertudung labuh, dan berstokin
F : Bagusla, ko bila lagi?
E : Aku tak layak nak pakai macam tu, fuh kalu aku pakai macam tu mesti semua akan pandang aku lain.
F : Nape lak?
E : Ye la, aku bukan budak baik. Aku tak layak nak pakai macam tu. Nanti, kalau aku kahwin, baru aku jinak-jinak pakai tudung.

Lihatlah sahabat-sahabat. Situasi tersebut digarapkan dalam lembaran hidup insan seharian di dunia ini. Mana konsep ihsan? Mengapa kita perlu berubah kerana takutkan dan segankan makhluk Allah yang lain?Ke manakah kita meletakkan kedudukan Allah dalam kehidupan seharian kita?

Renung-renungkanlah,manusia boleh takut, dan tunduk kepada manusia yang lain. Padahal,Allah itu agung dan lebih berkuasa kerana Dialah pencipta segala-galanya. Perubahan yang dilakukan disebabkan manusia yang lain pasti tidak akan bertahan lama.

Mengapa kita perlu bertangguh untuk berubah. Adakah kita tahu untung nasib kita selepas saat ini,selepas esok hari, pada minggu depan? Kita tidak tahu bukan. Marilah kita rebut lintasan hidayah yang Allah kurniakan sedetik cuma, untuk melonjokkan perubahan ke arah kebaikan.

Saya berpesan kepada diri saya dan sahabat-sahabat, ikhlaskan niat untuk berubah kerana Allah, walaupun hadir seseorang insan telah mengubah kita untuk menjadi lebih baik. Mungkin insan tersebut hanya wasilah Allah untuk mengubah diri kita. Dan beruntunglah orang yang sentiasa bermuhasabah diri daripada tidak pernah sedar diri.

Wallahua'lam


No comments:

Post a Comment