Tuesday, October 19, 2010

RinDuNYeR


Hati ni dikurniakan pelbagai rasa yang akan menjadi perencah dalam kehidupan.Ada rasa masam manis,kelat2 ubi,pahit berdengung,tawar,xsedap hati,hati berbunga-bunga dan pelbagai macam rasa yang Allah berikan kepada kita.

Tetapi, adakah kita menilai dengan mata hati akan setiap perasaan yang hadir dalam benak hati kita?Pentingkah untuk menilai rasa hati?Tidak semua Allah bukakan mata hatinya untuk melihat sedalam-dalamnya mutiara dan karang dalam lautan kehidupan ini.

Kadang-kadang hati kita merasa gembira melihat hiburan tanpa sempadan. Kadang-kadang hati kata tak apa melihat kemungkaran di depan mata. Kadang-kadang hati rimas melihat orang yang menutup aurat litup. Apa yang tak kena agaknya dengan hati kita ni?

Orang yang hampir dengan Allah,pasti merasa gelisah melihat perkara mungkar dan maksiat. Manakala manusia yang berpaling tadah dari tali Allah sebaliknya, ia merasakan kemungkaran satu perkara yang rutin dalam kehidupan.

Wahai sahabat,tanyalah kepada fatwa hati. Hati yang tenang menggambarkan bahawa kita berada di jalan yang benar. Perlakuan kita adalah hak dan tidak menyimpang, ibarat anak panah yang dilepaskan tegap dari busur dan tepat mengena sasaran.Bagaimana pula kalau hati gundah gulana?Fikir-fikir la diri sendiri ye.

Ana terasa sangat rindu untuk menatap kembali sahabat-sahabat yang meninggalkan alam persekolahan yang hampir separuh dekad. Ulangan,baru separuh dekad! Tapi masyaallah perubahan diri berlaku sekelip mata. Yang bertudung menanggalkan tudung,tangan yang suci dicemari dengan sentuhan ridsect daripada ajnabi, baju yang panjang cuma tinggal separuh, pergaulan antara muslimin dan muslimat yang ditatang hanya tinggal memori indah..

Wahai rakan-rakan,hati ini menangis pilu melihat perubahan pada antum sekalian. Mengapa kalian berubah sedemikian rupa? Tak cukupkah didikan ustaz dan ustazah selama 5 tahun perskolahan kita. Antum semua adalah tauladan dan contoh kepada masyarakat.Mereka memandang tinggi kepada kita. Tapi kenapa kita yang mencampakkan maruah kita,seperti mencampakkan permata ke dalam lumpur?

Hati ini rindukan biah solehah dan rakan-rakan yang sering mengingatkan tika alpa dan lalai dengan ombak deras dari keseronokan duniawi. Maafkan ana kalau warkah ini menggugat rasa tidak senang hati dan kebencian kepada ana. Ini tanggungjawab kita bersama. Rakan-rakan,kembalilah kepada fitrah Islam. Kalian tidak akan rugi,malah beruntunglah pemuda-dan pemudi yang usia remajanya dipenuhi dengan amal ibadat dan ketaatan kepada Allah.

Hidayah kan milik Allah,jadi mohonlah kepada Allah agar ditetapkan hidayah dalam hati kita serta kita dimatikan dengan husnul khatimah. Basuh dan rawat hati dengan zikir dan munajat kepada Allah,iaitu pemilik sebenar-benarnya hati.Ya, allah tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami dalam dalam agamaMu dan dalam mentaati perintahMu..Amiiin..

No comments:

Post a Comment