Sunday, October 31, 2010

J.A.U.H




Jauh...Satu perkara yang membawa impresi negatif kepada kita...Tetapi adakah jauh itu baik?Emm, jauhnya nak sampai kedai tu..Jauhnya nak sampai ke penghujung semester..Jauhnya jarak komunikasi kita...Jauhnya jarak persahabatan kita...

Tapi kadang-kadang JAUH mengajar kita pelbagai makna yang tersirat.. Cuba fikirkan..Dengan kejauhan yang kita rasakan, kita akan dianugerahkan rasa rindu..Kemanisan ukhuwwah dibelai dengan kejauhan jarak yang memisahkan..Hebatnya jauh...Bila berdekatan,rasa bosan dan muak mengundang, hingga mengelabui kejernihan nilai persahabatan yang indah..

Bila berJAUHan kita akan merindui yang tersayang..Akan merindui kehangatan belaian ibu..Merindui leteran ibu yang tak berkesudahan..Merindui kepenatan mengemas rumah..Sebaliknya,kita merasakan segala-galanya kepahitan bertukar menjadi manis hanya kerana jarak yang memisahkan...Ajaibkan..!

Kerana JAUHnya waktu yang beredar meninggalkan..kita merasakan manisnya memori silam..walaupun kenangan tersebut sebenarnya perit, tetapi berubah menjadi manis dengan perubahan masa yang berlaku..Misalnya, kenangan dirembat dengan tali pinggang, diikat di pohon berkerengga, dipukul dengan penyangkut baju, diikat dengan tali rafia (ana le tu,mcm x percaya je kan)...segala-galanya menjadi indah bila dikenang-kenang kembali..

Jadi hargai segala-gala yang kita ada,nikmatinya sebelum ia hilang..Fikirkan positif, mengapa kita perlu berjauhan dari keluarga tercinta,mengapa kita perlu berjauhan dengan sahabat seperjuangan,mengapa kita perlu meninggalkan zaman kanak-kanak yang indah ke alam dewasa yang serba mencabar? Kerana kita ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan,amanah yang perlu dilangsaikan.

Diharapkan Allah mengganjari segala usaha kita dan dinilai dengan pahala sebagai saham di akhirat kelak.Jadi jangan merungut apabila masalah menimpa.Nilailah dari sudut yang positif. "You are what you think..!"


No comments:

Post a Comment