Saturday, December 10, 2011

aDA LEsEn..?


Belajar memandu merupakan pengalaman yang indah. Ana belajar memandu selepas SPM dan alhamdulillah lulus lesen JPJ motor dan kereta sekaligus. Antara memandu kereta dan menunggang, ana agak trauma kalau menunggang motor.Nak tau kenapa..?Sebab beberapa pengalaman yang 'best' yang membuatkan ana xkan lupa sampai bila2.
Pengalaman pertama adalah ketika tahun 1, ketika terasa syok bersandar pada sebuah motor di perkarangan rumah pak cik, tiba-tiba ja motor tu jatuh menghempap diri yang kerdil ni.Huhu.Sakit kot.Tetapi, buat2 gagah jugak alihkan motor tu dengan tangan yang kecil lagi. [^.^]..

Pengalaman kedua pula ketika form 4, accident motor bersama ayah. Ini bukan accident atas jalan raya. Tetapi, accident dalam sungai. Takde sapa langgar pun, sendiri yang terjun dalam sungai tu.Hurm malu pun ada,lucu pun ada. Malu sebab time tu, ramai jugak orang kampung datang kerumun, nak tengok sapa yang 'cemerkap' bawa motor. Lucu, sebab jatuh dalam sungai dengan berpakaian baju kurung lengkap kasut sekolah, siap helmet lagi. Memang Allah panjangkan umur lagi, sebab sungai tu agak dalam, dan ana pula keras macam batu ja sebab tak reti berenang.Alhamdulillah.Ada lori kosong lalu, dan tumpangkan ana dan motor tu pulang ke rumah. Esok tu, terus ayah bawa ana ke tempat kejadian, dan bawa lagi motor kat kawasan sungai tu. Aduhai, gementar lutut ni sebab takut jatuh sungai lagi. Tapi, ada sebab ayah buat mcmtu. Untuk lawan rasa takut bawa motor lagi. (",)
Kemudian, time belajar menunggang kat litar pun, ada buat hal juga. Ana pernah beberapa kali jatuh motor kat titi dalam litar tu. Ada satu ketika, sebab tersilap langkah, maka tayar motor tak dapat seimbang atas titi. Maka, motor tu pun terbalik. huhu. Ana pun jatuh sekali. Petugas-petugas kat litar berlari anak datang tengok ana. Risau kot-kot ada cedera kata mana-mana. Alhamdulillah,nasib baik tak cedera teruk.
Pengalaman lain, ketika mula-mula mendaftar kat kampus. Walaupun dah lama ada lesen motor, tapi tetap penakut nak bawa motor. Tapi, satu hari tu, ana tertinggal tugasan penting kat asrama. Jadi, memberanikan diri juga untuk pinjam motor kawan dan pulang ke asrama. Kali ni, bawa roomate ana sekali. Tetapi, malang tak berbau, sampai je dekat kawasan bukit, tiba-tiba motor mati enjin pulak. Gabra punya pasal, maka ana pun terberhentikan motor tu kat tengah2 jalan yang agak berbukit tu. Maka,kami pun terjatuhkan motor kat tepi jalan tu. Nak start motor tak de tenaga dah.Jadi kami pun tolak lah motor tu untuk sampai ke tanah yang lebih rata. Rupanya,ada banyak lagi mata yang menyaksikan kejadian tu. Di bawah bukit tu, rupanya ada satu kelas pelatih yang tengah buat aktiviti kat padang. Ya, Allah malu lagi. Roomate pun menangis sebab malu. Sakit dah tak jadi hal lagi.
Kesimpulannya, setiap orang mesti ada pengalaman masing-masing ketika memandu atau menunggang motorsikal. Walaupun, nampak macam senang, tetapi tetap memerlukan kemahiran untuk mengendalikannya. Nasihat ana, cubalah fahami ahli keluarga ataupun orang terdekat anda, yang mengelak untuk memandu atau menunggang motorsikal. Mereka pasti mempunyai sebab-sebab tersendiri. Walaubagaimanapun, berusahalah untuk membawa kenderaan sendiri. Sebab kita tak selamanya akan bergantung kepada orang lain. Terutamanya wanita, walaupun sudah bersuami, perlu ada lesen memandu. Sebab, si suami takkan selamanya berada di sisi anda. Bagi ana, lesen memandu bukanlah satu kehendak pada zaman sekarang. Bahkan ia adalah satu kePERLUan penting. Oleh itu, sesiapa yang belum ada lesen, cepat bertindak untuk belajar memandu. Selamat Maju Jaya ya..!

No comments:

Post a Comment