Monday, November 7, 2011

Inheritance of I-M-A-N



Jika diperhatikan di sekeliling kita, banyak perkara yang yang janggal berlaku. Perkara ini tidak salah, tetapi disebabkan ia berkuantiti sedikit menyebabkan ia kelihatan pelik di mata manusia. Disebabkan hal ini juga,menyebabkan orang yang berada dalam kelompok ini turut merasakan tekanan kerana menjadi perhatian dan tumpuan orang.

Dahulu, isu anak pukul ibu jarang-jarang kita dengar. Bagaimana pula sekarang? Sekali-sekala kita akan terbaca isu ini di dada akhbar kan. Perkara seperti ini sudah tidak janggal lagi pada zaman serba canggih ini. Bagaimana pula isu anak pak Imam menangi anugerah 'Ratu Cantik'? Isu anak penagih dadah menamatkan pengajian di Darul Quran? Adakah ianya isu biasa?Pada pendapat ana,inilah yang dikatakan isu yang jarang kita dengar. Cerita sebegini ada berlaku di kalangan kita. Tetapi ia jarang-jarang berlaku.

Ana nak mengaitkan post kali ini berkaitan dengan iman. Mari kita buka minda dengan melihat kepada persoalan, adakah iman dapat diwarisi? Sekiranya,anak-anak dapat mewarisi genetik ibu bapa dari segi warna kulit,ketinggian, IQ, dan warna mata. Dan seandainya,anak-anak mendapat bahagian daripada harta warisan ibu bapa. Maka, bagaimana pula dengan iman?

Iman bukanlah satu perkara yang tetap dalam hati manusia. Ia sentiasa naik dan turun seiring dengan suasana di sekeliling individu tersebut. Jika kita mengatakan bahawa anak-anak yang dilahirkan oleh seorang artis hiburan akan mewarisi ibu bapanya, maka kita adalah silap. Kita tidak tahu masa depan anak tersebut. Mungkin Allah telah memilihnya untuk mendapat petunjuk islam. Kita renungkan kembali,ada anak artis, yang tidak memilih laluan kerjaya orang tuanya. Tetapi memilih bidang agama sebagai masa depannya. Kemudian, dia berperanan memujuk dan mempengaruhi orang tuanya untuk kembali mendekati agama Islam yang unggul. Lihat, bagaimana indahnya percaturan Allah. Sesungguhnya Allah Maha Adil. Dia tidak membiarkan hambaNya sesat selamanya,malahan diberikan pelbagai wasilah kepada insan ini untuk kembali kepadaNya.

Ingat percaturan Allah tidak dapat dijangka oleh akal cetek manusia..!

Bagaimana pula dengan pasangan yang menjalinkan ikatan pernikahan dengan cara islam. Menggunakan orang tengah sebagai pengantara yang mengikat hubungan suci mengikut landasan islam. Mereka juga mengamalkan cara hidup islam dalam semua aspek kehidupan. Kemudian,Allah mengurniakan keduanya zuriat yang meramaikan umat Nabi Muhammad s.a.w. Tetapi zuriat yang dilahirkan membesar dengan cara hidup yang berbeza dan meyimpang dari cara hidup kedua ibu bapanya. Adakah ini salah didikan orang tuanya? Pasti logik akal kita mengatakan tidak. Ya, Allah telah memilih anak ini menjadi begini, sebagai ujian kepada orang tuanya. Tidak beriman seseorang ,sebelum dia diuji dengan ujian yang sesuai dengan kesanggupannya. Sebab itu kita dengar, anak ustaz dan ustazah yang paling dashyat perangainya sama ada di sekolah ataupun kolej pengajian.

Ana mahu menyimpulkan bahawa, iman itu tidak dapat diperturunkan kepada anak-anak mahupun saudara mara. Tetapi, ingat iman itu boleh dibentuk dengan biah yang solehah. Anak-anak ulama kebiasaannya akan mengikuti jejak langkah orang tuanya menjadi orang agama, disebabkan oleh suasana islamik yang dibentuk oleh keluarganya bermula dari alam janin lagi. Jadi nasihat ana, untuk mendapat anak yang soleh, bukan dibentuk semasa anak dilahirkan. Bahkan anak tersebut dibentuk sebelum anaknya dilahirkan lagi. Bagaimana? Buat pemuda carilah isteri yang baik, bagi pemudi carilah suami yang baik..Bagaiman nak mendapat pasangan yang baik..? Perbaikilah diri kalian dahulu..Cermin iman, buahkan takwa..::Assalamualaikum..::


No comments:

Post a Comment