Monday, January 24, 2011

LeTiH Ke?


Em..letih..penat..lesu..tak larat yang teramat..Rasa macam tak nak buat apa-apa..Nak duduk saja goyang kaki..Nak tidur puas-puas..Mimpi indah-indah..Main game ke lepak-lepak ke..
Tapi,bila fikir-fikir balik..Apakah Nabi s.a.w tidak letih dalam perjuangan,sedangkan baginda juga manusia yang punyai kudrat yang sama..Tetapi berbekalkan kesucian hati baginda,semua keindahan dunia baginda tinggalkan demi membawa islam ke seluruh ummat manusia..
Geraham baginda pernah berdarah kerana kita, gigi baginda patah disebabkan kita, tubuh baginda pernah diletakkan najis kerana kita, tubuh baginda pernah dilontar batu-batu kerana kita, dan mata baginda pernah menangis disebabkan kita..Nyawa baginda turut menjadi taruhan untuk menyampaikan islam kepada kita..
Apa pula balasan kita kepada Nabi s.a.w. Apakah kita sedang menyambung rantai-rantai pejuangan baginda? Atau paku karat yang hanya akan merosakkan papan kayu..Malah berbahaya kepada kesihatan manusia..
Jika hanya dengan sedikit lelah kita sudah merungut penat..jika dengan sedikit tenaga kita sudah rasa tak berupaya..malulah kita kepada baginda....Apakah kita sudah lupa,bahawa kudrat itu datang dari Allah..Untuk digunakan pada jalanNya..Mentaati perintahNya..Bukan untuk dibazirkan pada jalan tak berguna..
Jadi jika rasa penat,sandarkanlah pada Allah, agar dia permudahkan kita dan menerima segala amalan kita..Dan berusahalah menjadi orang yang sentiasa memudahkan orang lain..Kerana manusia yang sentiasa memudahkan urusan orang lain,maka di akhirat kelak, pasti Allah akan menolong dan memudahkan segala urusannya..
Semoga segala amalan kita diterima oleh Allah..Peluh,kudrat,air mata dan darah pejuang pasti akan dibalas setimpal dengannya..Iaitu jannah Allah yang terindah..Sehinggakan orang-orang yang mati syahid berasa sungguh nikmat bertemu dengan Allah..Malah mereka ingin meminta untuk dihidupkan dan mengulangi lagi kesakitan mati syahid berkali-kali, kerana merasa kelazatan menemui Allah di padang masyhar..Tatkala Allah menjemput mereka dengan penuh sopan dan lembut..Walhal ummat pada ketika itu berada dalam keadaan yang kacau dan kucar kacir..
Manfaatkan usia muda,amalkan 5 perkara sebelum 5 perkara..Rasanya kalian lebih tahu apakah perkara2 tu..=)..Letih tu hanya sementara di dunia..Kelak di hari akhirat, tiada lagi istilah letih..Bersabarlah menghadap keletihan dunia yang sedetik cuma,berbanding indah dan nikmatnya syurga dan rahmat Allah..


No comments:

Post a Comment