Thursday, April 21, 2011

SeTaWaR


Assalamualaikum..Harap kalian semua sihat dengan izin Allah..Entry kali ini berkaitan dengan satu ciptaan Allah iaitu daun setawar. Tumbuhan ini digelar dengan mothers of thousand kerana serba serbi kegunaannya..
Al kisahnya, ketika ana melaksanakan satu kuiz sains berbentuk teka silangkata, maka terdapat soalan "tumbuhan yang membiak melalui daun"..Se_a_a_.. Maka,murid pun bertanya..cikgu apa jawapannya?Daun selala kah?Hehe.Lucu mengingatkan pelbagai ragam murid ketika menjawab soalan tersebut. Jawapan sebenarnya adalah Setawar.Bertuah punya budak,rasa nak marah pun ada.Baru je ajar minggu lepas.Memang nak kena bebudak ni nanti.(siap la nanti)
Terdapat pelbagai manfaat daun setawar yang telah ditemui oleh pengkaji.Dalam perubatan tradisional melayu setawar digunakan untuk menyejukkan badan terutamanya ketika di serang demam panas. Daunnya yang tebal itu diramas dan dipatahkan dalam air dan air digunakan untuk menjarang atau membasahkan kepala pesakit.Namun ramai yang tidak sedar akan khasiat lain tumbuhan ini. Ia terbukti secara saintifik dapat membantu mencegah kanser.Selain itu ia juga mempunyai ciri-ciri anti bakteria , dapat mengelakkan dan mencegah keradangan terutamanya pada kulit.daunnya yang dikisar menjadi jus boleh digunakan untuk merawat senak perut.http://fazlisyam.com/2007/09/18/setawar-kalanchoe-pinnata/

Ketika kecil dahulu,ana gemar mengumpul daun ini dan letakkan dalam buku yang tebal-tebal. Sebab,abang kata lagi tebal lagi banyak daun tu akan beranak.Ana pun terpegun dengan apa yang diperkatakan abang. Setiap hari ana akan cuba menyelak buku tu,untuk melihat perubahan pada daun tu.Memang xsabar-sabar nak tahu apa yang akan berlaku,dan bagaimana daun tu boleh beranak lak?Setelah menyimpan beberapa minggu di dalam kamus,kelihatan anak-anak daun mula keluar di hujung daun induk. Memang kagum dan terpesona tengok daun ni. Pening kepala memikirkan,bagaimana boleh tumbuh anak daun baru lak?Musykil,musykil..Daripada satu keping, boleh jadi berpuluh-puluh anak daun yang lain.Hebatnya cara pembiakan daun ni.Uniknya ciptaan Allah kan!

Saat paling best bila berpeluang menanam pokok tersebut menjadi anak-anak pokok yang baru.Anak-anak pokok yang telah matang akan menggugurkan diri daripada daun induk untuk tumbuh berasingan daripada induk. Inilah yang dikatakan hidup berdikari. Ibarat manusia perlu bermusafir dan berdikari untuk mendapatkan pengalaman dan menimba pengetahuan.Sepertimana,anak daun-daun ini berpisah daripada ibunya untuk hidup dengan lebih baik tanpa perlu bersaing untuk mendapatkan cahaya matahari,air,dan ruang yang mencukupi. Tapi,kegembiraan tu tak lama,sebab pokok tu dah tak nak hidup. Orang tua kata 'tangan panas' tanam apa pun tak menjadi.huhu.kalau camtu tanam lalang pun tak nak hidup.
Sungguh unik penciptaan daun Setawar kan..!
Sekadar catatan ringkas dari ana berkenaan daun SETAWAR. Kita jadilah seperti induk daun setawar, yang berupaya menghasilkan kebaikan-kebaikan yang banyak melalui setiap anak-anak daun yang dihasilkannya.

No comments:

Post a Comment