Sunday, January 13, 2013

Melangkah Tahun 2013

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..bersyukur kepada pencipta diri ini kerana masih memanjangkan nafas untuk melihat alam ciptaanNya pada tahun 2013 ini. Terlalu banyak coretan kenangan pahit manis yang telah dilalui hanya dalam sekelip mata bagi tahun 2012.

 Pada tahun ini ku berazam untuk terus meningkatkan amal dan iman, memperbaiki diri dan orang di sekelilingku. Semakin aku temui dan kenali kerenah dan ragam masyarakat. Kehidupan jauh dari keluarga membuatkan diri lebih berdikari dan dikuatkan hati menghadapi ujian daripadaNya.Tanpa ujian,kita pasti lupa akan tujuan asal kita dilahirkan ke muka bumi.Jadi,kadang-kadang hati merasa redha menerimanya tanpa banyak soal.

Tahun ini, lebih banyak tugas terpikul di pundak diri yang masih mentah. Semoga Allah sentiasa menguatkan dan menunjukkan jalan kebaikan kepada diri ini. Sekolah mengamanahkan aku sebagai guru kelas,guru RMT,guru penasihat uniform, jurulatih bola jaring sekolah, dan ketua panitia sains dan ketua panitia moral dan lain-lain.Kesibukan mulai terasa walaupun masih di awal tahun persekolahan.

Namun,dalam kesibukan tugas duniawi, tidak ku lupakan tugas mengisi kekosongan rohani. Dahulu, di kampus sudah terhidang kuliah-kuliah dan program agama. Tiba masa,hanya melangkah menuju ke musolla menghadap ustaz dan murobbi Tetapi, kini diri sendiri perlu mencari hidangan rohani untuk disuapkan kepada jiwa yang dahagakan ilmu-ilmu Allah. Mujur ada sahabat yang dikirimkan untuk terus menyokong dan mengingatkan diri ini.

Ya Allah,kuatkan aku untuk istiqamah di jalan ini.Untuk menapak di jalanMu, yang hanya orang layak untuk golongan yang tetap teguh dalam perjuangan. Hasbunallah wani' mal wakil...~

Selamat Tahun Baru Masihi 2013

(*Beberapa hari lagi, sambutan Maulud Nabi..Ya Nabi, tiada apa yang aku dapat lakukan untuk menunjukkan kecintaan kepadamu..Melainkan hanya selawat kepadamu dan mengikuti jalan-jalan para ulama'..Terimalah daku sebagai ummatmu..Syafaatkan daku..Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad..)


2 comments:

  1. ALLAHUMMASOLLI'ALA SAYYIDINA MUHAMMAD ;)

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum.. Miezah apa kabar? Blognya Miezah sehr schoon.

    ReplyDelete