Saturday, November 20, 2010

PeRsOaLaN JiWaKu



Diri ini bingung,pening,keliru..Ke mana hala tuju ku? Mengapa tuhan mencipta kan aku?Kenapa aku harus dilahirkan ke dunia? Mengapa adanya syurga dan neraka?Mengapa lidah manusia akan dikerat di neraka?Mengapa manusia akan berenang di dalam lautan air liur?
Ketika berusia 5 tahun,pada satu malam, aku bermimpi , aku terlihat syurga dan neraka.Aku terlihat satu titian yang panjang. Kemudian,aku ditertawakan oleh sebab aku banyak dosa dan tak layak untuk masuk syurga Allah. Sebaik sahaja aku terjaga,aku menangis kerana tidak dapat masuk syurga. Aku juga takut untuk tidur kerana takutkan neraka Allah. Semua ini gara-gara perasaan ingin tahuku menelaah kitab-kitab agama ibuku yang mempersoalkan tentang azab kubur dan syurga neraka. Sehinggakan,aku tidur ditemani bapaku, kerana ketakutan ku terhadap siksaan neraka.

Adakah tuhan tidak sayangkan ummatnya kerana menyediakan neraka yang menyala-nyala. Kenapa nabi diwafatkan awal? Aku tidak sempat melihat wajahmu. Bagaimana rupa Nabi Muhammad s.a.w.Aku ingin melihat sahabat-sahabat nabi, yang sama-sama memperjuangkan Islam bersama baginda.

Dari mana asalnya aku sebelum aku dilahirkan?Di manakah Allah berada?Adakah Allah melihat dan mendengar segala-galanya?Bagaimanakah Allah menjadikan hujan? Apa yang ada sebelum dunia dijadikan?

Kenapa kita kena solat?Adakah semua makhluk akan mati nanti? Kalau mati,ke mana kita akan pergi?Aku juga pernah bermimpi merasai pengalaman diusung dengan keranda, dan dikebumikan. Cuma menunggu saat untuk disoal oleh malaikat maut. Sebaik sahaja terjaga, aku merasakan seperti diberikan nyawa semula oleh Allah untuk beribadat kepadaNya. Ketika itu hanya Allah yang tahu perasaan berdebar-debar dan sebak dengan 'peluang kedua'yang dikurniakan kepadaku.Hatiku turut berdetik,hari kiamat bila? Apa akan berlaku pada hari kiamat? Bahkan setiap kali menjelang jumaat aku akan menangis kerana aku risau hari jumaat adalah hari kiamat.

Sebenarnya,semua persoalan di atas merupakan sebahagian persoalan yang terdetik ketika mana aku meniti usia kanak-kanak seawal 5 tahun untuk mengenali Sang Pencipta. Tetapi, ahamdulillah segalanya terjawab satu demi satu apabila aku meningkat remaja. Dengan segala persoalan yang timbul, yang asalnya datang dari Allah tetapi diberikan ilham kepadaku untuk memikirkan kebesaran dan keagungannya, aku mulai kagum dengan kehebatan pencipta. Oleh itu, teruskan berfikir menilai dan merenung kejadian penciptaan Tuhan. Akal yang sering berfikir tidak akan beku dan kering dengan idea. Bahkan manusia yang banyak berfikir adalah manusia yang menggunakan keupayaan akalnya semaksima mungkin.Alhamdulillah,aku terpilih untuk mengimani Islam, satu-satunya agama yang diredhaiMu. Kekalkanlah aku di dalam keimanan dan ketaatan kepadaMu ya Allah.Ameen..

No comments:

Post a Comment