Friday, October 23, 2009

MENCARI IDENTITI DIRI

Sejak di dalam kandungan ibu lagi, Allah telah menugaskan malaikat untuk menetapkan berkenaan rezeki,ajal maut,jodoh dan ketentuan hidup si bayi. Apabila bayi itu dilahirkan ke dunia, maka menangislah ia disebabkan ia harus memikul amanah dan tanggungjawab serta menghadapi pelbagai ujian dari pencipta untuk menguji sejauh mana keimanan dan kepercayaan terhadap segala takdir Ilahi.

Kemudian, membesarlah si bayi sehingga ke alam remaja. Saat ini merupakan saat tergenting dan terpenting sebagai seorang insan untuk memilih hala tujunya sama ada ke arah utara atau timur, ke kanan atau ke kiri mahupun ke syurga atau neraka ( nauzubillahi min zalik). Ketika inilah akal dan nafsu akan berperang untuk menguasai si insan. Beruntunglah bagi jiwa yang bijak memilih haluan hidupnya berpandukan apa yang telah ditetapkan oleh yang Maha Pencipta.

Manusia dikurniakan dengan pelbagai jenis peringkat hidayah yang pastinya menjadi kompas kepada kita dalam mengharungi belantara kehidupan. Kenapa kita perlu meletakkan kompas tersebut di sebelah, malah bersikap bodoh sombong dalam meredahi hutan duniawi yang akan menyesatkan kita? Peringkat hidayah Allah yang paling rendah adalah naluri yang Allah kurniakan yang pastinya dapat memenuhi fitrah manusia sepenuhnya. Manakala peringkat hidayah yang teratas yang Allah bekalkan kepada manusia ialah hidayah ketaqwaan yakni hidayah untuk memilih agama Islam sebagai cari hidup (deenul islam)

"Ya allah kau bimbinglah aku menggapai redha Mu dan memilih cara hidup Islam yang telah Engkau tetapkan. Kau jangan biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri,walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek dari itu.Wahai tuhan yang paling cepat memperkenankan permintaan. Perkenankanlah permintaan hambaMu yang hina ini"

Wahai pemuda-pemudi Islam , bijaklah dalam membuat keputusan. Hanya tapisan iman dan takwa boleh menyelamatkan kita daripada kelekaan duniawi. Pilihlah cara hidup Islam sepenuhnya. Islam is the way of life. Believe it or not?

No comments:

Post a Comment